· 

De scheiding vervaagt

Door Marijke

Wat moet jij als communicatieprofessional allemaal doen in de toekomst? Wat wordt er van je verwacht? De scheiding tussen functies zoals interne communicatie en marketing is al aan het vervagen. Wat houdt de trend in? En wat betekent dat voor jou als toekomstig werknemer?


Vroeger was het allemaal anders. Toen had de communicatiemedewerker een andere functie dan een medewerker bij marketing. De scheiding was duidelijk. Je deed je eigen taken en klaar. Tegenwoordig zijn de lijnen tussen afdelingen aan het vervagen (ANP en Kantar TNS, 2017). De verschillende afdelingen zoals product development, productie, HR, marketing en communicatie vormen steeds meer een eenheid.

 

Samenwerking is de sleutel tot het generen van succes en groei binnen een organisatie. Maar PR, brand reputation, public affairs en interne communicatie werken nog niet goed genoeg samen (Lamers, 2017). Dit kan op lange termijn een probleem vormen voor interne en externe communicatie. Communicatiestrategieën kunnen pas slagen als communicatiedeskundigen zich openstellen, samenwerken en elkaar vertrouwen.

 

Ook zouden merken meer nadruk moeten leggen op reputatiemanagement. Dat is namelijk het overkoepelend van communicatie. Public relations, marketing en social media hebben op dat gebied raakvlakken. Door het vager worden van de grenzen binnen communicatie komt het belang van reputatiemanagement steeds sterker naar voren.

 

Professional Markku Herrala geeft zijn zicht op de trend scheiding tussen functies:

In de toekomst zal de functie van de communicatiemedewerker alleen maar breder worden en zal ze meer verantwoordelijkheid moeten dragen. Ook zal de communicatieprofessional veel moeten samenwerken met andere afdelingen. Dat betekent dat de communicatiestudenten breed opgeleid moeten worden. Dus wij van Streep moeten nog veel leren van het vakgebied.

Reactie schrijven

Commentaren: 0