· 

Strooien met Stories

Door Cynthia

Heb je dat ook? Dat je steeds vaker merkt dat bedrijven hun doelgroep proberen te trekken via het vertellen van een verhaal?  Soms lukt dat best goed (lees: Coca-Cola, die ‘happiness’ verkopen in een flesje prik) en soms totaal niet (lees: het opnoemen van ALLE prestaties wat er is bereikt). Het valt me op dat deze trend zich doorzet in de social media kanalen van tegenwoordig.

Neem bijvoorbeeld Instagram. Een super handige app om foto’s en korte video’s te delen met je volgers. Nou hebben ze er sinds dit jaar een nieuwe tool aan toegevoegd: Stories. “Wat gek?”, dachten veel mensen toen. “Het lijkt nu erg veel op Snapchat.” En ja,  dat klopt. Instagram heeft bewust ervoor gekozen om mee te doen aan de trend storytelling door deze nieuwe tool aan hun app toe te voegen, zodat mensen hun dagelijkse belevenissen ook konden delen.

 

Foto door Marketing Land
Foto door Marketing Land

Snapchat daarentegen was al gefocust op het delen van verhalen “before it was mainstream”. Met deze app kan je foto’s en video’s maar voor een korte tijd met je vrienden en volgers delen. Deel je het bijvoorbeeld op ‘je verhaal’, dan verdwijnen je snaps na 24 uur.

 

Om daarbij aan te sluiten heeft WhatsApp dit jaar ook nog eens dezelfde functie geïntroduceerd, tot ergernis van de gebruikers. Hun geliefde statusjes waren verdwenen en in ruil daarvoor kregen ze wéér een “nieuwe” functie, wat eigenlijk al oud was. Na veel geklaag, kregen de WhatsApp liefhebbers hun statussen terug, maar de “nieuwe” functie bleef ook bestaan. Vanzelfsprekend wordt deze functie niet veel gebruikt, want ja. We hebben immers al Snapchat en Instagram stories.

 

 

Het moraal van dit verhaal? Storytelling is hipper dan ooit en kan in elke populaire app toegepast worden. Maar misschien moeten we ons focussen op de orginaliteit, in plaats van elkaar na te apen.

Reactie schrijven

Commentaren: 0