· 

Sinterklaas trakteert.. gevoel!

Door Eduard

Aanstaande dinsdagavond is het alweer zo ver: Sinterklaas is jarig en trakteert ieder kindje weer op een hele boel cadeaus. Uiteraard is de achterliggende gedachte dat je een avond met het gezin doorbrengt, het samenzijn viert en even aandacht aan je (klein)kinderen geeft. Hier speelt communicatieland natuurlijk op in.

Het bekende (politieke) geneuzel kennen we wel: Nederland is verdeeld, we moeten de Nederlandse waarden en normen beschermen, het “gevoel” terug krijgen. En daar is Sinterklaas een enorm belangrijk figuur in geworden.

 

Want in de (sociale) media komt Sinterklaas vaak als een vrolijke persoon aan bod, die vredelievend is en graag cadeaus schenkt aan mensen. In plaats van aan zichzelf te denken, denkt hij ook aan anderen, wat het samenzijn benadrukt en juist niet het gevoel van verdeeldheid. Het is een echte kindervriend en wenst het beste voor hen. Maar daarvoor moeten de kinderen ook wel lief zijn voor anderen. Want wie beloond er nou een pestkop of iemand die zich niet aan de regels houdt?

De economische normen van Sinterklaas komt vaak terug in media uitingen die wij over hem vinden. Het gaat namelijk vaak over de vele producten voor een goedkope prijs die bedrijven de Sint aanbieden. Uiteraard is dit mooi excuus om zoveel mogelijk producten te verkopen aan Sinterklaas, zodat er veel omzet gedraaid kan worden en de winstmarge te verhogen.

 

De combinatie van het inspelen op gevoel en emoties en deze te koppelen aan je product/dienst is helemaal van deze tijd. Sinterklaas voelt zich dan al snel een goede man als hij cadeaus koopt, omdat hij op deze manier deelneemt met de saamhorigheid van Nederland.

 

De grote les die we hieruit kunnen halen

De beste marketing communicatie speelt in op gevoel en niet zozeer over het product zelf. Wil je een product of dienst dus succesvol aan de man brengen? Speel dan in op een gevoel van je doelgroep en koppel dat aan je product/dienst.

Reactie schrijven

Commentaren: 0