· 

Stories zijn waardevol

Door Marijke

2017 is het jaar dat livestreamen echt doorbrak binnen social media, althans livestreamen als gebruiker (Kerkhofs, 2017). In 2018 zal het gebruik van livestreaming vanuit bedrijven enorm groeien. Er worden steeds meer feactures ontwikkeld voor Stories (Jassies, 2017). Facebook heeft de laatste maanden de focus hierop gelegd. Waarschijnlijk omdat daar de meeste groei is geconstateerd. Features als een poll, stop motion video en de mogelijkheid om foto’s of video’s van je hele fotoalbum te kiezen.

Gebruik Stories om je verhaal meer inhoud te geven. Deze content is staand, beeldvullend en tijdelijk. Het heeft een enorme impact, omdat er geen afleiding is. Je kan de verhalen persoonlijk maken, vertel de verhalen achter de schermen. Denk aan een vast format, zo zorg je voor herkenbaarheid in elke story. Het nadeel van Stories is dat het gesprek één-op-één plaatsvindt en dus niet in het openbaar. Wel ontstaat er een hechtere band tussen contentmaker en volger. Het voordeel van Stories maken, is dat je meer interactie krijgt en wellicht beter zichtbaar bent. Om de interactie te stimuleren, moet je veel reageren op Stories van anderen of gebruik maken van de poll-functie.

 

Een voorbeeld van livestreaming is via Instagram Stories. Je kan een poll toevoegen aan je foto of video met twee antwoordopties, waarop je volgers kunnen stemmen (Oonk, 2017). Maar waar moet een goede poll aan voldoen? Wordt de nieuwe functie een belangrijk instrument in de marketingwereld? Sommige bedrijven zijn nog aan het zoeken naar een goede toepassing. Hoe ga je te werk: wat werkt wel en wat werkt niet? Een goede poll stimuleert interactie, vergroot betrokkenheid van je doelgroep en creëert binding. De volgende tips biedt handvatten en inspiratie.

 

Onderdeel van je digitale strategie
Wanneer je de poll getest hebt, is het belangrijk om te kijken of jouw bedrijf waarde kan bieden en ook hoe. Denk goed na over de inzet en maak het deel van een duidelijke strategie. Gebruik de polls niet als eenrichtingsverkeer en input voor jezelf, maar beloon je volgers voor hun stem en geef ze een reden om een volgende keer weer mee te doen.

 

Stem waardevol
Laat aan je volgers merken dat je open staat voor input en dat je die graag wilt gebruiken. Op Instagram wil je vermaakt en geïnspireerd worden. Dus vertel een verhaal! Laat de poll dan ook onderdeel uitmaken van dat verhaal en maak je volgers nieuwsgierig naar het vervolg. Betrek ze bij het proces en laat ze het resultaat zien. Dat maakt het stemmen waardevol en je volgers raken betrokken en voelen sympathie voor je merk. Maar gebruik je poll niet als manier om feedback te krijgen. Natuurlijk kan je tussentijds vragen wat om de mening van je volgers. Uiteindelijk moeten je marketinginspanningen wat opleveren. Wanneer je de nieuwsgierigheid hebt gewekt met je poll, kun je de volgers naar je website leiden voor het vervolg. Dan heb je kans op waardevolle acties zoals een aanmelding van de nieuwsbrief.

User generated content


Om betrokkenheid te creëren en je volgers echt ambassadeurs te maken van je bedrijf moet je aan de slag gaan met user generated content. Laat hun content creëren. Zo gaan je volgers actief aan de slag met je merk. Vraag bijvoorbeeld aan je volgers hun kerstoutfit te delen en die foto’s kan je gebruiken in een poll waarop gestemd kan worden.

 

Actualiteiten
De drempel om te stemmen is laag, want anderen zien niet wat iedereen gestemd heeft. Jouw Instagram volgers zijn maar een deel van je doelgroep. Bedenk dus goed of deze groep een goede weerspiegeling is van je gehele doelgroep. Maak gebruik van je eigen data. Bereken je eigen interactieradio door het aantal stemmers te delen door het aantal mensen dat je story ziet. Een ander mooi inzicht is dat je ziet hoeveel mensen je story wegvegen en het dus niet interessant vinden. Analyseer de statistieken van elke poll. Leer van je fouten en neem je successen mee.

 

Veel influencers doen een Q&A in Stories of geven antwoord op de meeste gestelde vragen van hun volgers via de live-functie in Stories. Dat is ook een slimme manier om meer betrokkenheid te creëren. Maak ook gebruik van de locatie-tag en hashtags in Stories, dan maak je gebruik van een extra manier om gezien te worden. Allemaal grote uitdagingen voor STREEP. Wanneer gaan wij gebruik maken van Instagram Stories?

 

Volg ons ook op Instagram: @streep.pr

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0