· 

Wie is die Rotterdamse ondernemer?

Door Eduard

Wat was het een week. Druk, zeer druk. Na vier weken van zweet en arbeid hadden wij een advies klaarliggen voor Spaces Rotterdam. Voor degene die het gemist heeft, vier weken geleden kregen wij een briefing van Spaces. Op één of andere manier lukte het hen niet om de Rotterdamse ondernemer naar het pand toe te lokken, terwijl dit in Amsterdam, Den Haag en andere wereldsteden zoals New York, Seoul, wel lukt. Interessant. Waarom is de Rotterdamse ondernemer (blijkbaar) zo anders?

De afgelopen weken hadden wij dit onderzocht. En deze week presenteerde wij het advies aan Spaces. Spannend, want deze pitch was samen met alle andere PR-bureaus die de minor volgde. Zo’n pitch-dag bestaan voornamelijk uit een goede voorbereiding. Dagen van te voren zijn wij al bezig met de voorbereiding. Het in elkaar zetten van de presentatie en de presentatie zelf wordt dan in elkaar gezet en geoefend. Maar natuurlijk, om tot het concept en advies te komen gaat er nog veel werk aan vooraf.

 

In die vier weken dat wij de tijd hadden, hebben de doelgroep van Spaces beter kunnen definiëren. Rotterdamse ondernemers en ZZP’ers, die moeten gelokt worden. Maar wat speelt er bij hun? Wat is het pijnpunt en de hoge drempel die zij ervaren om niet naar Spaces Rotterdam te komen? Om dit te weten te komen zochten wij mensen die in de doelgroep vielen, zodat wij in gesprek konden gaan over de pijnpunt(en).

Dat onderzoek belangrijk is bleek al snel. Het magische aan onderzoek doen is de afstand die je neemt van de directe opdracht. Je stapt als het ware uit de bubbel die je is gegeven, waardoor je tot nieuwe inzichten komt. Ik denk dat deze stap heel erg onderschat is in de bedrijfswereld, aangezien het zich niet per sé direct uitbetaald of wat opleverd. Mensen gaan veel liever van achter hun laptop aan de slag, willen de vraag direct beantwoorden.

 

Maar wie het echte probleem kent, komt met echte oplossingen. Het duurt wellicht allemaal wat langer, maar dan betaald het zich ook uit. Je concept is sterker te onderbouwen en je kan op veel vragen die de klant heeft antwoord geven. En wij hopen dat na onze pitch, Spaces beter weet wat er speelt tussen de Rotterdamse doelgroep.

 

Niet voor niks staat PR voor Personal Relations. Hoe dan ook zal Spaces een manier vinden om de doelgroep naar hen toe te trekken. Het blijft echter spannend hoe ze dat zullen doen. Hopelijk met ons concept, maar de concurrentie is om te snijden. Aankomende week leveren wij het advies in op papier, zodat Spaces het nog eens rustig kan doornemen. Wij horen er later meer over en zullen dit uiteraard met jullie delen!

Reactie schrijven

Commentaren: 0